Навчально-педагогічна практика студентів-філологів – шлях до творчості і пізнання себе

24-25 березня 2014 року на кафедрі української філології і кафедрі слов’янської філології відбувся захист навчально-педагогічної практики студентів 4 курсу спеціальності «Філологія. Українська мова і література».

Студенти представляли свою спеціальність у загальноосвітніх навчальних закладах Хмельниччини (за клопотаннями ЗНЗ і направленнями ВНЗ), виконуючи обов’язки вчителя української мови і літератури у середніх (5-9) класах протягом 4 тижнів.

Завданням практикантів було: спостереження і проведення уроків української мови і літератури, позакласних заходів, виконання ролі класного керівника, оформлення матеріалів у звіті, захист практики з мультимедійною презентацією, проведенням фрагментів-експромтів уроків та вирішенням педагогічно-методичних ситуацій. Керівниками навчально-педагогічної практики були: к. пед. н., доцент кафедри слов’янської філології Подлевська Н. В., к. філол. н., доцент кафедри слов’янської філології Торчинська Н. М., к. пед. н., доцент кафедри слов’янської філології Горячок І. В., ст. викладач кафедри слов’янської філології Терещенко Л. В.

Студенти мали можливість уперше в житті спробувати свої «таланти педагога-філолога» у реальному живому спілкуванні з учнями під час уроків і в позаурочний час, показати свої знання і вміння, набуті під час навчання протягом 4 років в університеті, розвинути навички прояву рис майбутнього учителя української мови і літератури, організатора, вихователя. Звичайно, це були найбільш тремтливі і хвилюючі моменти у їхньому житті!

Але й не менш хвилюючим стало представлення результатів практики на самому захисті. Тут потрібно було не лише прозвітувати про результати практики, а й показати переваги, недоліки і перспективи такого виду навчальної діяльності. Усі студенти-практиканти прозвітували підсумковими матеріалами, які ще довго будуть зразковими для студентів-наступників, зобразивши найбільш важливі епізоди практики у мультимедійній презентації. А скільки фантазії, творчості і водночас професійності виникало у кожного, коли потрібно було швидко зорієнтуватися і підготувати для всіх присутніх фрагмент уроку на запропоновану тематику, чи вирішити педагогічну ситуацію, дібравши відповідні і необхідні принципи, методи і прийоми навчання. Приємно було спостерігати за очима студентів, які одночасно наповнені були неймовірною радістю (від першої можливості реалізувати себе як педагог, отриманих результатів, бажання поділитися незабутніми позитивними враженнями) і сумом (від розлуки з дітьми)…

«Кажуть, що педагогом не стають, а народжуються. Але щоб стати висококваліфікованим педагогом, окрім професійних, потрібно володіти такими моральними якостями, як любов до дітей та свого предмета. Потрібно бути наполегливим, витривалим, добрим, терплячим, справедливим, тактовним, чесним, прагнути до постійного самовдосконалення. Крім того, учитель досконало повинен знати свій предмет, а також бути всебічно розвиненим, володіти великим словниковим запасом, високою культурою спілкування, бути зразком для своїх учнів. Педагогічні здібності – важливий елемент педагогічної майстерності та важлива умова успіху в роботі. Проходження навчально-педагогічної практики стало цінним досвідом на шляху до нашого становлення як педагога». Такими словами підсумували усі свої доповіді студенти «ФУМ-10-1», переконавшись, що насправді робота учителя їм до душі!

Тож ми пишаємося своїми студентами, гідними результатами їхньої навчально-педагогічної практики і віримо, що педагогічна практика на 5 курсі (у загальноосвітніх навчальних закладах у старших (10-11) класах і вищих навчальних закладах на кафедрах української і слов’янської філологій) стане для них остаточним прийняттям рішення присвятити себе навчанню доброго, мудрого і вічного!

Кандидат педагогічних наук,
доцент кафедри слов’янської філології
Неля Подлевська