«Оксфордські дебати» у Хмельницькому національному університеті

24 травня у науковій бібліотеці Хмельницького національного університету в рамках вивчення дисципліни «Українська мова (за професійним спрямуванням)» відбулися «Оксфордські дебати», учасниками яких були студенти груп МВК-16-1, МВІ-16-1, ПОЛ-17-1 факультету міжнародних відносин. Навчальні дебати пройшли під девізом знаменитого філософа XX століття, члена Лондонського королівського товариства, автора філософської концепції відкритого суспільства КАРЛА ПОППЕРА:

Я МОЖУ ПОМИЛЯТИСЯ, А ВИ МОЖЕТЕ МАТИ РАЦІЮ. ЗРОБИМО ЗУСИЛЛЯ, І МИ, МОЖЛИВО, НАБЛИЗИМОСЬ ДО ІСТИНИ

У глобалізованому сучасному світі культурі істинного діалогу, в якому народжується відкриття, необхідно вчитися. Однією з таких навчальних програм є міжнародна програма «Дебати», яка діє під егідою Інституту Відкритого Суспільства Міжнародного Фонду «Відродження». IDEA (Міжнародна дебатна освітня асоціація) поширює для молоді кілька форматів дебатів, серед яких найпопулярнішими є парламентські дебати, «Оксфордські дебати», дебати Карла Поппера.

Саме в контексті інтеграції досягнень знаних і молодих науковців України у світовий гуманітарний простір перший проректор, проректор з науково-педагогічної та наукової роботи, доктор економічних наук, професор, член-кореспондент Національної академії наук України, член Національної спілки журналістів, відомий український поет-пісняр Михайло Петрович Войнаренко говорив про необхідність упровадження інноваційної освітньої технології дебатів у навчально-виховний процес професійної підготовки майбутніх фахівців у різних галузях знань. Вельмишанований гість щиро побажав креативним студентам успіху на дебатному турнірі, зазначивши, що в такий оригінальний спосіб дебатери готують себе до активної участі в житті громади, суспільства, держави.

Учасників та гостей «Оксфордських дебатів» привітав доктор філологічних наук, професор, завідувач кафедри української філології Михайло Миколайович Торчинський. Шановний професор, знаний вітчизняний мовознавець, автор більш ніж 1000 термінів наукової мови зазначив, що студентська молодь України, безперечно, повинна прагнути до ідеалу освіченої людини ХХІ століття відповідно до моделі ЮНЕСКО: «Вміти жити. Вміти діяти. Вміти жити разом. Вміти бути», водночас не втрачаючи при цьому національної ідентичності, кодом до якої є знання і володіння українською мовою – єдиною державною мовою в Україні. Вельмишанований гість побажав двом командам цікавого, грамотного й успішного полілогу. Зважаючи на складність дебатної навчальної ситуації, було наголошено на тому, що студенти-дебатери є, безсумнівно, творчими особистостями, а, отже, спроможні на основі здобутих знань продемонструвати самостійність і оригінальність мислення, здатність до інновацій і до організації власного життя.

У більшості навчальних закладів розвинутих країн дебати викладаються як навчальна дисципліна, саме через таке навчання проходять усі майбутні політики, політологи, дипломати, бізнесмени, банкіри, менеджери, журналісти, вищі військові чини, оскільки для їхньої кар’єри це необхідний складник успіху. Дебати у формі гри та студентських змагань з’явились у середині ХХ століття. Одним із основоположників такого виду інтерактивного навчання є Гарвардський університет, який організував 1953 року Harvard Model United Nations. В Україні успішно функціонують ВМГО «Федерація дебатів України» і ВМГО «Дебатна Академія».

«Оксфордські дебати» в ХНУ відбувалися з метою узагальнення і систематизації знань студентів спеціальностей «Міжнародні відносини, регіональні студії та суспільні комунікації», «Політологія» з курсу «Українська мова (за професійним спрямуванням)» шляхом захисту навчально-дослідних проектів; творчих робіт, індивідуального домашнього завдання та презентації студентами знань, умінь, навичок з культури мовлення, мистецтва публічного виступу, ораторської майстерності, риторичної комунікації, ділового спілкування.

У пошуках істини інтелектуально змагалися дві сторони: Пропозиція і Опозиція.

Темою дебатів стала актуальна проблема сьогодення: «Ксенофобія в Україні: міф чи реальність?»

Сторону Пропозиції представляли студенти групи МВІ-16-1: Гайдук Тетяна – лідер, Кожуховський Ярослав, Івасик Віталій, Зубрейчук Аліна, Яременко Вікторія, Алдін Орест

Сторону Опозиції презентували студенти групи МВК-16-1 і ПОЛ-17-1: Бондар Анна – лідер, Полянська Яся, Біла Оксана, Коробова Олександра, Нижник Денис, Очеретна Вікторія

Відповідно до методики дебатів Карла Поппера перше, чого командам потрібно домогтися від глядачів, починаючи гру, – це привернення уваги. Для цього наші студенти-дебатери з креативником Софією Миколайчук презентували музичне фотопортфоліо навчальних результатів з вивчення курсу «Українська мова (за професійним спрямуванням)» та інших фахових дисциплін на факультеті міжнародних відносин Хмельницького національного університету.

Експертами навчальної гри були шановані гості інтелектуального свята: Михайло Петрович Войнаренко; Михайло Миколайович Торчинський; кандидат філологічних наук, доцент Марія Михайлівна Гавриш; директор НБ ХНУ, кандидат історичних наук, Олена Борисівна Айвазян; завідувач відділу науково-методичної та просвітницької роботи Ольга Михайлівна Великосельська; провідний бібліотекар Ольга Володимирівна Шаєвська.

Головою навчального дебатного турніру була викладач української мови і риторики Таїсія Петрівна Коваль, старший викладач кафедри української філології. Секретарем дебатів Головою призначено Юлію Довганюк – магістранта спеціальності «Філологія. Українська мова та література», президента інтелектуального клубу ораторів «Сократ» кафедри української філології ГПФ, голову Ради студентського літературного театру «Глорія» ХНУ.

На думку гостей-експертів та публіки, кожна з команд навчальних дебатів виконала своє завдання. Пропозиція чітко, глибоко представила лінію аргументації та переконливо відстоювала її протягом раундів. Опозиція – компетентно і майстерно здійснювала заперечення теми та лінії аргументації стверджуючої сторони. Кожен учасник привернув до себе увагу глядацької аудиторії насамперед добре структурованою і логічно побудованою промовою, досконалим володінням знаннями про предмет дебатування, підкріпленими яскравими фактами і доказами, ораторською майстерністю публічного виступу, блискучою ерудицією у відповідях на різноманітні питання від експертів і публіки. Найбільш цікава полеміка виникла у висвітленні питань мовної політики України у контексті глобалізації і ксенофобії.

Учасникам «Оксфордських дебатів» завдяки дотримання принципів дебатів: дебати як навчання, тобто гра, що має на меті допомогти сформувати навички, необхідні для досягнення життєвого успіху в глобалізованому демократичному суспільстві; правда, і нічого, крім правди; повага до опонентів – успішно вдалося отримати залікові бали з предмета і «золоті» монети членів глоріанського клубу ораторів «Сократ» кафедри української філології гуманітарно-педагогічного факультету.

Майбутні фахівці в галузі міжнародних відносин були переконливі у своїх ідеях, вільно володіли українською літературною мовою, правилами ділового етикету і зуміли захопити аудиторію красномовством. Очевидно, що благонадійна, критично мисляча, самоактуалізована і патріотично налаштована студентська молодь по-новому програмує майбутнє України. Впевнені, що для творчих особистостей наших студентів творення щасливого життя Держави починається в стінах Хмельницького національного університету!

Дякуємо усім учасникам «Оксфордських дебатів» за сумлінну підготовку і бажання бути в авангарді планетарного, національного і політичного розвою людського суспільства!

Коваль Т. П., старший викладач кафедри української філології, керівник студентського літературного театру «Глорія»
Довганюк Ю. Л, староста групи ФУМм-17-1, президент клубу ораторів «Сократ»
Нікітін О. О., канд. техн. наук, доцент, начальник відділу обробки інформації Хмельницького національного університету