Хмельницький національний університет – один із перших вищих навчальних закладів України, що започаткував підготовку студентів за дистанційною формою навчання. Про цю сферу діяльності розповідає декан факультету заочно-дистанційного навчання, післядипломної освіти та довузівської підготовки, професор Микола Петрович Мазур.
Багаторічний досвід діяльності Хмельницького національного університету у галузі дистанційного навчання є свідченням того, що на сьогоднішній день якісну та конкурентоспроможну освіту можна здобути і далеко поза межами університету. Дистанційна форма навчання в теперішніх умовах є надзвичайно ефективною та найбільш прийнятною з точки зору економії як фінансового, так і часового ресурсу. У порівнянні з іншими формами освіти дистанційне навчання здатне задовольняти потреби найширшого кола споживачів освітніх послуг. Керівництво Хмельницького національного університету приділяє значну увагу розвитку інфраструктури та формуванню навчально-методичних матеріалів для забезпечення академічного процесу за дистанційною формою навчання. Сьогодні у цьому велика заслуга ректора – академіка, професора Миколи Єгоровича Скиби та декана факультету заочно-дистанційного навчання, післядипломної освіти та довузівської підготовки, професора Миколи Петровича Мазура, з яким нещодавно відбулася наша розмова.
– Шановний Миколо Петровичу, скажіть, будь ласка, декілька слів про становлення дистанційного навчання в ХНУ.
– Оглядаючись назад я із впевненістю можу стверджувати, що це був необхідний, проте довгий і нелегкий процес. Становлення дистанційного навчання у ХНУ розпочалося ще у 2001 році із прийняття п’ятирічної Програми розвитку університету і, зокрема, підпрограми «Дистанційне навчання». Для цього в університеті було створено Центр дистанційного навчання. Підготовка фахівців за дистанційною формою навчання розпочалася вже у наступному 2002 році, а у 2004 році Міністерство освіти і науки надало університету право на проведення експерименту з дистанційного навчання. З часом, після проведення ряду відповідних перевірок МОН, це право неодноразово продовжувалося.
На сьогоднішній день навчальний процес за дистанційною формою навчання здійснюється на основі створеного у 2003 році факультету заочно-дистанційного навчання, післядипломної освіти та довузівської підготовки. Побудовано сучасну інфраструктуру для забезпечення навчання, підготовлено відповідні кадри та розроблено сучасні інформаційно-комп’ютерні програми дистанційного навчання. Термін навчання за ОКР «бакалавр» за дистанційною формою становить 5 років, ОКР «спеціаліст» 1 рік. Студентам, що успішно виконують навчальний план, дозволяється навчатися із випередженням графіку, але загальний термін навчання не має бути меншим ніж термін навчання на відповідному ОКР за денною формою
– Варто констатувати, що кількість студентів, що здобувають освіту за дистанційною формою навчання постійно зростає. Що ж саме приваблює студентів у цій формі навчання? У чому її переваги?
– Безумовно, найбільшою перевагою дистанційного навчання є можливість отримати вищу освіту практично не виходячи із дому, оскільки одним із принципів дистанційного навчання є «самостійне навчання у зручний для себе час і у зручному для себе місці». Але не усе так легко як здається на перший погляд. Ще на етапі становлення дистанційної форми навчання ми зіштовхнулися із надзвичайно серйозною на той час перепоною – це наявність недосконалих та малопотужних персональних Інтернет- мереж та невисокий рівень комп’ютеризації. Для подолання цієї перешкоди ми ініціювали створення Інформаційно-комунікаційних центів дистанційного навчання, які були б максимально наближені до місця проживання студентів. Ми розпочинали із міст Хмельницької області і на сьогоднішній день мережа центів дистанційного навчання охоплює майже усі куточки України. Ці центри на сьогодні виконують низку технічних функцій по забезпеченню студентів сучасними інформаційно- комунікаційними засобами для одержання освітніх послуг. Усі 19 центрів повністю забезпечені сучасною комп’ютерною технікою, використання якої дозволяє проводити відео конференції, відео консультації, відео-лекції, вебінари, тощо, створює можливості для здачі екзаменаційних сесій та захисту робіт у режимі прямого онлайн-зв’язку. Це дозволяє студентам здобути вищу освіту з найменшими затратами часового ресурсу.
Особливістю дистанційної форми навчання у ХНУ є її індивідуальний особистісно-орієнтваний характер. Тобто, студент на власний розсуд формує індивідуальний навчальний план із переліку дисциплін вільного вибору. Така особливість є надзвичайно ефективною, оскільки дає змогу студенту сформувати такий навчальний план, який є найбільш цікавим та інформативним для нього, підвищуючи таким чином інтерес до навчання. Тому як бачите, дистанційне навчання є надзвичайно зручним та гнучким.
Варто зазначити, що навчання на факультеті проводиться за основними принципами Болонської кредитно-трансферної системи, де студент одержує накопичувальну оцінку з кожного предмета, а по завершенню навчання одержує додаток до диплому міжнародного зразка, що відкриває перед ним широкі перспективи на сучасному висококонкурентному ринку праці.
– Щодо безпосередньо навчального процесу – як вдається забезпечувати студентів необхідними матеріалами та контролювати гідне виконання навчальних планів осіб, що знаходяться далеко поза межами університету?
– Перш за все, необхідно звернути увагу на надзвичайно високий рівень реалізації індивідуального навчання через створення багаторівневих дистанційних курсів, що передбачають 3 рівні складності: базовий, підвищеної складності та рівень високої складності, що пропонується на вибір студента. Кожен наступний рівень передбачає додатковий інформаційний матеріал, додаткові питання до тематичних підсумкових контролів та додаткову кількість кредитів. Таким чином студент на власний розсуд обирає найбільш комфортний для нього рівень та виконує усі необхідні завдання. Загалом, студенти повністю забезпечені методичними матеріалами. Для цього в університеті за допомогою сучасних інформаційних технологій було розроблено понад 1100 навчальних курсів і 3591 тестових блоків для контролю знань. Усі навчальні курси проходять ряд внутрішніх експертиз на рівні університету, та зовнішніх, задля гарантування високих освітніх стандартів.
Здобуття вищої освіти за певними напрямами і спеціальностями окрім теоретичної підготовки передбачає також виконання лабораторних робіт. В рамках дистанційної форми навчання їх виконання стає можливим лише за використання сучасних віртуальних практичних засобів навчання. Такими засобами навчання, що широко використовуються у Інформаційно-комунікаційних центрах ХНУ є: електронний (віртуальний) тренажер, електронний лабораторний практикум, віртуальний лабораторний практикум, автоматизований лабораторний практикум, тощо.
За нормативними документами Міністерства освіти і науки України основним видом контролю за рівнем знань у сфері дистанційного навчання є різні види тестування. Для побудови системи контролю знань у ХНУ використовуються різні типи тестових завдань. Тематичний та підсумковий контроль проводяться за допомогою сучасних комп’ютерних технологій в Інформаційно-комунікаційних центрах за місцем проживання студентів у присутності уповноваженого представника центру, на якого покладаються функції ідентифікації особи та слідкування за процедурою. Підсумковий контроль проходить в режимі відео-конференції на основі платформи MS Lync.
– Миколо Петровичу, як відомо, досить часто виникає проблема, коли студенти є більш компетентними у частині застосування комп’ютерної техніки ніж викладачі. Чи зіштовхувалися Ви із цією проблемою?.
– Звичайно, найбільшою перепоною на шляху широкого впровадження інноваційних технологій у навчальний процес, дійсно, став недостатньо високий рівень комп’ютерної грамотності викладачів. Якщо студенти, вступаючи до університету, крім здобуття знань з дисциплін за навчальним планом одночасно навчаються правилам та особливостям навчального процесу в інформаційній системі дистанційного навчання, то викладачі і персонал повинні досконало володіти цими навичками, щоб проводити навчальний процес на необхідному рівні. Виходячи з того, що спеціалістів ХХІ століття повинні готувати викладачі ХХІ століття, керівництвом університету була поставлена вимога, що педагогічні, науково-педагогічні працівники та методисти навчальних закладів, де організована дистанційна форма навчання, повинні підвищувати свою кваліфікацію щодо організації та володіння технологіями дистанційного навчання не рідше одного разу на 5 років. Так, за період 2006- 2012 рр. двічі пройшли перекваліфікацію і одержали відповідне посвідчення викладачі із 36 кафедр університету. І як результат, починаючи з 2006-2007 навчального року, навчальний процес на 100% забезпечується викладачами, які пройшли відповідну підготовку.
З огляду на те, що якісну та конкурентоспроможну освіту можуть надавати лише конкурентоспроможні викладачі із великим багажем знань, навчальний процес на дистанційній формі навчання здійснюють лише висококваліфіковані спеціалісти. Станом на 1.02.2012 р. навчальний процес за усім дисциплінами за дистанційною формою навчання забезпечували 227 викладачів, 60.4% яких мають наукові ступені та вчені звання.
– Як відомо університет є новатором у сфері дистанційного навчання в Україні. Як Вам вдалось за такий короткий термін добитись високих результатів? Розкажіть, будь ласка, про здобутки та плани на майбутнє?
– Перш за все це стало можливим завдяки підтримці ректора, професора Миколи Єгоровича Скиби та зацікавленості і плідній співпраці професорсько-викладацького колективу. Безумовно, найбільшим здобутком є визнання серед студентів та абітурієнтів. Крім того, університет неодноразово отримував високі нагороди як на вітчизняних, так і на міжнародних конкурсах і виставках. Дистанційне навчання разом із іншими досягненнями університету були, до прикладу, відзначені «Срібною медаллю» на виставці «Інноватика у сучасній освіті» (2011 р.). За результати конкурсу Хмельницький національний університет був відзначений Дипломом та Золотою медаллю в номінації «Інноваційний розвиток освіти та сучасні педагогічні технології», а також університету було присвоєно почесне звання «Лідер національної освіти».
Проте, ми не зупиняємося на досягнутому і розуміємо, що бурхливий розвиток комп’ютерних та інформаційних технологій вимагає постійного удосконалення системи дистанційної освіти. Не стоїть на місці і наука, що означає постійний розвиток та необхідність підвищення кваліфікації викладачів. Тому, ми постійно удосконалюємося, оновлюємо інфраструктуру, розробляємо нові навчальні програми, навчаємося самі.
─ Дякую за інтерв’ю.
Ольга Осійчук,
відділ міжнародних зв’язків
та зв’язків з громадськістю ХНУ