Гостьова лекція на кафедрі екології та біологічної освіти

23 травня 2024 року відбулась гостьова лекція на тему «Біосферний заповідник «Асканія-Нова» ім. Ф. Е. Фальц-Фейна НААН: історія, поточний стан і ризики», яку провела Корінець Наталя Омелянівна, кандидат сільськогосподарських наук, учений секретар біосферного заповідника «Асканія-Нова» імені Ф. Е. Фальц-Фейна (Херсонська область). Лекцію прослухали здобувачі вищої освіти, що навчаються за ОП «Екологія» та ОП «Середня освіта (Біологія та здоров’я людини)». Лекція проведена в рамках дисципліни «Загальна екологія» (тема «Охорона екосистем та природних ресурсів») у змішаному форматі.

Наталя Омелянівна ознайомила здобувачів вищої освіти з історією заснування і розвитку біосферного заповідника «Асканія-Нова», його структурою та особливостями функціонування до повномасштабного вторгнення росії в Україну. Слухачі дізналися про «Асканія-Нову» як найстаріший степовий біосферний заповідник планети та найбільшу європейську степову заповідну територію, яка нараховувала більше 500 видів вищих рослин і понад 3 тисячі видів тварин, а у 1984 році була внесена до списку еталонних територій планети рішенням ради ЮНЕСКО.

Лектор розповіла про територію заповідника, його частини: Північну, Великий Чапельський Під і Південну, а також про зоологічний і дендрологічний парки, науковий музей, ботанічний сад та орнітопарк.

Цікавими та пізнавальними для студентів стали повідомлення про особливості життя, утримання та поведінку рідкісних видів тварин, які тут живуть в умовах дуже наближених до дикої природи.

Надзвичайні емоції у слухачів викликала демонстрація фото та відеоматеріалів з особистого архіву Наталі Омелянівни, під час якої можна було спостерігати за поведінкою екзотичних тварин (буйволів африканських, оленів, ланей, коней Пржевальського), їх вигодовуванням або милим спілкуванням, адже не усі тварини охоче йдуть на контакт з людьми.

З глибоким болем Наталя Омелянівна розповідала про момент повномасштабного вторгнення, коли біосферний заповідник «Асканія-Нова» опинився в окупації, в тилу противника, про обшуки приміщень, де утримувалися тварини зоопарку, які становили потенційну загрозу для лякливих копитних і птахів, яких не можна було турбувати. Під загрозою опинилися і співробітники заповідника, зокрема й Наталя Омелянівна, до яких приходили додому, обшукували помешкання, забирали особисті речі та викликали на допити. Безпекова ситуація для проукраїнськи налаштованих людей погіршувалася з кожним днем, врешті більшість з них змушені були залишити окуповану територію… Наталя Омелянівна евакуювалась з Херсонщини на Хмельниччину.

Лектор розповіла про те, що глибоку стурбованість викликає сучасний стан заповідника, у якому за період контролю окупаційною владою виникло багато загроз, серед яких загибель багатьох рідкісних (особливо, лякливих) тварин в результатів вибухів і гучних звуків техніки; поширення інфекційних захворювань серед тварин без дотримання відповідних заходів (ізоляція, карантин, вакцинація); вивезення тварин, колекцій, архівів та загалом некомпетентність і злочинна бездіяльність окупаційної адміністрації.

Велику повагу та шану викликає той факт, що Наталя Омелянівна як висококваліфікований фахівець та патріот України, не полишає улюбленої справи і використовує усі можливі майданчики для поширення інформації про сучасний стан заповідника «Асканія-Нова» з вірою у Перемогу та його відродження!

Проведене лекційне заняття було пізнавальним та корисним для студентів не лише з огляду формування навичок охорони довкілля та природокористування як умови ефективної майбутньої професійної діяльності, а ще й завдяки формуванню любові до власної справи, професіоналізму, патріотизму та стійкості в умовах викликів війни.

Колектив кафедри екології та біологічної освіти та здобувачі спеціальностей «Екологія» та «Середня освіта (Біологія та здоров’я людини)» щиро дякують Наталі Омелянівні за змістову, пізнавальну та емоційну лекцію!

Дякуємо Збройним Силам України за можливість навчатись і планувати майбутнє!

Підтримуємо Збройні Сили України та віримо у Перемогу!

Department of Ecology and Biological Education