Навесні 2021 року між Хмельницьким національним університетом (м. Хмельницький, Україна) та Ататюркським університетом (м. Ерзурум, Туреччина) укладено меморандум про угоду щодо налагодження відносин співпраці між двома закладами шляхом взаємодопомоги в галузі освіти, наукових досліджень тощо.
Одним із етапів міжнародної співпраці стала активна участь Ататюркського університету у Міжнародній конференції «Міжкультурні комунікації в галузі освіти», організатором якої була кафедра слов’янської філології Хмельницького національного університету (участь взяли 9 країн).
Наступним етапом співпраці між двома навчальними закладами стало укладання угоди про виконання міжнародного проєкту Erasmus+, згідно з якою викладачі кафедри слов’янської філології та кафедри української філології Хмельницького національного університету беруть участь у програмі міжнародного стажування для викладачів-філологів в Ататюркському університеті (Туреччина).
Про заходи, проведені у співпраці двох університетів протягом жовтня 2021 року, подаємо інформацію нижче.
Участь викладачів-філологів Хмельницького національного університету у Міжнародному симпозіумі (Туреччина)
15-16 жовтня 2021 року Ататюркський університет (м. Ерзурум, Туреччина) проводив Міжнародний симпозіум «Інноваційні тенденції в дослідженнях сучасної мови та літератури: теорії, методи і прийоми» («Innovative trends in contemporary language and literature research: theories, methods and techniques») (відповідальний – доктор філологічних наук Хаді Бак), де були представлені доповіді науковців із Туреччини, США, Польщі, України, Румунії, Пакистану, Індії, Грузії, Ірану, ОАЕ та ін.
Варто зазначити, що з 1 вересня 2021 року викладачі кафедри слов’янської філології (завідувач, кандидат педагогічних наук, доцент Неля Подлевська та кандидат філологічних наук, доцент Наталія Торчинська), а також викладачі кафедри української філології (доктор філологічних наук, професор Михайло Торчинський та доктор педагогічних наук, професор кафедри Валентина Папушина) проходять міжнародне стажування «Інноваційні технології у викладанні філологічних дисциплін» в Ататюркському університеті (Туреччина) (без відриву від виробництва) в рамках виконання міжнародного проєкту Erasmus+.
Участь викладачів ХНУ у Міжнародному симпозіумі стали одним із етапів проходження стажування в означеному університеті та виконання умов міжнародного проєкту Erasmus+.
Теми доповідей, які були представлені від груп учасників міжнародного стажування (викладачів Хмельницького національного університету): «Використання ІКТ під час викладання гуманітарних дисциплін у ЗВО» (Using of ict in the study of humanities subjects at the university) – доповідала Н. Подлевська; «Квантитативна характеристика власних назв» (Quantitative characteristics of proper names) – доповідав М. Торчинський.
Оскільки тема стажування викладачів Хмельницького національного університету – «Інноваційні технології у викладанні філологічних дисциплін», то змістове насичення симпозіуму виявилося надзвичайно важливим і цікавим, адже спрямоване на проблемні питання розвитку і вивчення не лише індоєвропейських мов (як відбувається зазвичай, коли конференції проходять у країнах Євросоюзу), а й тюркських, кавказьких, угро-фінських, арабських мов, що набирає особливої ваги для сучасного філолога в умовах міжкультурної комунікації в цілому та збільшення кількості іноземних студентів у стінах Хмельницького національного університету саме з арабсько-азійської частини світу зокрема. Усі доповідачі зосереджували увагу на взаємодії різних мовних одиниць в умовах білінгвізму, багатомовності, толерантності культури й літератури, специфіці навчання як рідної, так і іноземної мов.
За результатами Міжнародного симпозіуму організатори планують видати збірник наукових праць.
Традиційно корисною і цікавою виявилася зустріч між фахівцями філологічної та педагогічної галузей у світі, що сприяє генеруванню, аналізу та обміну науковими даними з метою їх використання й поширення у сфері підготовки майбутніх спеціалістів, а також підвищення власного рівня професійної кваліфікації як викладача ЗВО.
Зустріч студентів-філологів Хмельницького національного університету (м. Хмельницький, Україна) зі студентами Ататюркського університету (м. Ерзурум, Туреччина)
18 жовтня 2021 року відбувся круглий стіл «Міжкультурні діалоги в студентському середовищі», організований для студентів-філологів Хмельницького національного університету (м. Хмельницький, Україна) та Ататюркського університету (м. Ерзурум, Туреччина).
Захід був проведений викладачами кафедр слов’янської філології та української філології (Н. Подлевська, Н. Торчинська, В. Папушина, М. Торчинський), які в рамках виконання міжнародного проєкту Erasmus+ проходять міжнародне стажування «Інноваційні технології у викладанні філологічних дисциплін» в Ататюркському університеті (Туреччина) (без відриву від виробництва) та під керівництвом організатора стажування – доктора філологічних наук, професора Хаді Бака.
Основна мета зустрічі – обмін студентським досвідом, налагодження міжособистісних стосунків, розвиток комунікативних навичок, поглиблення вмінь і навичок говоріння, формування толерантного ставлення до представників різних культур,
Присутніх з українського боку представила завідувач кафедри, кандидат педагогічних наук, доцент Неля Подлевська, а це студенти і магістранти спеціальностей «Філологія. Слов’янські мови і літератури (переклад включно), перша – польська», «Філологія. Українська мова і література», «Середня освіта. Мови та літератури (польська, українська)».
Студентів-філологів турецького університету представив завідувач кафедри, доктор філологічних наук, професор Хаді Бак.
Із привітальним словом турецькою мовою до усіх присутніх звернулася студентка 4 курсу спеціальності «Філологія. Слов’янські мови і літератури (переклад включно), перша – польська» Софія Гнатовська, яка перебуває зараз на практиці в турецькому місті Аланія.
Студентам було запропоновано формат зустрічі «питання–відповідь». Зокрема, ми почули відповіді на питання щодо: організації наукової роботи студентів; участі студентів у конференціях, семінарах; апробація результатів студентських досліджень шляхом друку статей; працевлаштування студентів після закінчення навчання; програми обміну студентів; захоплення і хобі студентів.
Цікавою для українських студентів була інформація, почута з уст турецьких філологів, із-поміж яких – Каан Ділер (Kaan Dieler), Меліса Канбер (Melissa Kanber), Гаукар Отукташова (Gaukhar Ottuktashova).
В обговоренні брали участь і викладачі, які цікавилися саме процесом організації наукової роботи в турецьких ЗВО.
Запрошувала всіх відвідати Україну, зацікавитися її мовою та культурою магістрантка 1 курсу спеціальності «Філологія. Слов’янські мови і літератури (переклад включно), перша – польська» Яна Токар, яка навчалася в Польщі, де спілкувалася з турецьким студентами, які вже чули про українську гостинність.
Із метою викликати інтерес до української землі студентка 3 курсу спеціальності «Філологія. Українська мова і література» Валентина Мосійчук запропонувала до перегляду презентацію «Сім чудес України».
Декан гуманітарно-педагогічного факультету, кандидат філологічних наук, доцент, гарант освітньої програми «Філологія. Слов’янські мови і літератури (переклад включно), перша – польська» Людмила Станіславова подякувала усім присутнім за участь у круглому столі, ініціативність, бажання спілкуватися й обмінюватися досвідом, запропонувавши взаємодіяти у вивченні зацікавленими особами турецької та української мов, а також підкреслила, що такі зустрічі, як сьогоднішня, повинні відбуватися частіше, оскільки спілкування лише зближує людей та сприяє взаєморозумінню між народами.
У рамках міжнародної співпраці між українськими кафедрами Хмельницького національного університету та турецькою кафедрою Ататюркського університету сподіваємося на систематичність не тільки студентських, а й викладацьких зустрічей із метою розвивати такі компетентності, як здатність до організації різних форм і способів навчальної, методичної, наукової, творчої та інших видів діяльності, які певним чином стосуються філології і педагогіки; здатність критично осмислювати історичні надбання та новітні досягнення філологічної науки; усвідомлення ролі експресивних, емоційних, логічних засобів мови для досягнення запланованого прагматичного результату тощо.
Такий формат круглого столу надзвичайно зацікавив українських і турецьких студентів, які виявили бажання продовжити започатковану традицію і уже запропонували тематику наступних зустрічей!
Інформація кафедри слов’янської філології та
кафедри української філології
27.10.2021