2 березня – Всесвітній день психічного здоров’я підлітків

2 березня кожного року відзначається Всесвітній день психічного здоров’я підлітків – нова подія, яка з’явилась у 2020 році за ініціативи американського бренду молодіжного одягу Hollister. Компанія створила проєкт, котрий полягає в допомозі різноманітним організаціям, діяльність яких пов’язана з психічною рівновагою підлітків. Ініціатива була підтримана Міжнародною асоціацією із запобігання самогубствам (IASP) і підтримується багатьма організаціями та особистостями в усьому світі.

У підлітковому віці та в перші дорослі роки відбувається багато змін, як-от перехід до іншої школи, початок статевого життя, розставання з рідною домівкою, вступ до закладу вищої освіти чи вихід на роботу. Для багатьох це дуже цікавий час. Але це також пора хвилювань і стресів. У деяких випадках такі переживання, не розпізнані та залишені без уваги, можуть призводити до розвитку психічних захворювань.

Онлайн-технології теж можуть створювати додаткове навантаження для психічного здоров’я, адже дедалі більше людей користується віртуальними мережами цілодобово. До того ж багато підлітків живе в умовах надзвичайних ситуацій — конфліктів, стихійних лих, епідемій. Ці молоді люди особливо схильні до психічних розладів і хвороб.

За даними ВООЗ, половина всіх психічних недуг починається у віці близько 14 років, але часто-густо ці захворювання не виявляють і не лікують. Депресія є третьою найпоширенішою причиною тягаря хвороб серед підлітків. Самогубство є другою з-поміж головних причин смерті серед людей у віці 15–29 років. Уживання алкоголю і заборонених наркотичних препаратів серед підлітків є великою проблемою в багатьох країнах і може призводити до ризикованої поведінки, такої як небезпечний секс або небезпечне кермування. Розлади харчової поведінки також є причиною для занепокоєння.

Дедалі більше фахівців визнає: необхідно допомагати молоді формувати психічну витривалість змалку, аби вона вміла долати життєві труднощі. Зростає кількість фактичних доказів того, що зміцнення і захист здоров’я підлітків не лише сприятливе як таке у близькій та віддаленій перспективі, а й корисне для економіки і соціуму, оскільки здорові молоді люди можуть зробити більший внесок у трудові ресурси, свої сім’ї та громади і суспільство загалом.

Багато можна зробити для раннього формування психічної витривалості з метою запобігання психічним розладам і захворюванням серед підлітків і молоді, а також для контролю цих недуг і відновлення здоров’я. 

Профілактика починається зі знання і розуміння перших ознак і симптомів психічних захворювань. Батьки, вчителі та викладачі можуть сприяти формуванню у дітей та підлітків життєвих навичок, необхідних для подолання повсякденних труднощів удома і в школі. У закладах освіти різних рівнів можна забезпечити психосоціальну підтримку. Також доцільно організовувати, поліпшувати або розширювати спеціальну підготовку працівників охорони здоров’я щодо виявлення і ведення психічних розладів.

Велике значення мають інвестиції уряду і залучення соціального, медичного і освітнього секторів до реалізації всеосяжних, комплексних, базованих на фактичних даних програм з охорони психічного здоров’я молоді. Ці інвестиції мають бути прив’язані до програм із підвищення обізнаності підлітків і молодих людей щодо способів підтримки психічного здоров’я, інформування підлітків, батьків, вчителів, викладачів про те, яку підтримку вони можуть надавати своїм друзям, дітям і учням, студентам.

В ХНУ на базі кафедри психології та педагогіки створена лабораторія медико-психологічних досліджень, одним із завдань котрої є оцінка психо-фізіологічного стану здоров’я студентів, розробка індивідуальних програм здоров’язбереження та моніторинг їх реалізації на основі програмного комплексу E-PASS. Таким чином, Хмельницький національний університет не тільки забезпечує підготовку висококваліфікованих фахівців, але й опікується їхнім психофізичним здоров’ям упродовж навчання.

Department of Psychology and Pedagogy