18 травня – День вишиванки

Щороку в третій четвер травня відзначається День вишиванки. Цього року він припадає на 18 травня – День пам’яті жертв геноциду кримськотатарського народу та річницю виходу українських захисників із Азовсталі (18–20 травня 2022 р.).

Ідеєю свята є збереження українських цінностей і їх популяризація серед молоді та населення загалом. Свято не передбачає обов’язкових заходів, окрім одягання вишиванки. Акцію «Всесвітній день вишиванки» у 2006 році запропонувала студентка факультету історії, політології та міжнародних відносин Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича Леся Воронюк. А поштовхом до реалізації ідеї та святкування стала вишиванка Ігоря Житарюка, яку він регулярно одягав на пари, як і чимало інших студентів. Леся запропонувала одногрупникам і студентам обрати один день і всім разом одягнути вишиванки. Спочатку вишиванки одягнули кілька десятків студентів і кілька викладачів факультету. Та вже протягом наступних років свято розрослося до всеукраїнського рівня й до нього почала долучатися українська діаспора по всьому світу, а також прихильники України.

Все частіше вишиванку одягають свідомі громадяни на державні свята, наречені – у день весілля, а більшість українців сьогодні вбереться у національний одяг на роботу. Люди у вишиванках захищені в енергетичному плані, адже на стародавньому одязі закодовано багато оберегів, символів сили, краси та добробуту.

Вишиванка – це складова нашої культурної спадщини, що єднає нас, українців, у просторі та часі. Вишита сорочка є одягом, що зберігає пам’ять роду, генетичний код нації. В Україні існує декілька десятків регіональних мотивів вишивки та тисячі їхніх варіацій, понад 250 вишивальних швів, що базуються на більш ніж 20 техніках. Дуже важливо пам’ятати про значення кольорів і потужні коди-символи, які наші пращури закладали в орнамент вишивки:

  • Червоний – символізує життєву енергію, любов до людини, життя, енергію сонця, радості.
  • Білий – відновлення енергетичного запасу. Біла вишивка вважалася символом невинності, оберігала дівчат від нещастя та поганого погляду.
  • Чорний колір асоціювали саме з землею та її родючістю. Чорна вишивка на одязі обіцяє власнику багатство й добробут.
  • Зелений – життя, розвиток. Колір символізує молодість, красу, безтурботність і весну.
  • Синій колір наші предки вважали потужним оберегом, оскільки це символ неба та води. Він символізує зцілення від недуг і душевний спокій.
  • Золотий (жовтий)– символ меду та пшениці, благополуччя, достатку, багатства й радості.
  • Ромб – символ родючості, поліпшення добробуту сім’ї.
  • Квадрат – баланс, гармонія, удача й порядок.
  • Спіраль – циклічність часу та символ змін.
  • Сварги (половина цифри 8) – сила духу.
  • Восьмикутна зірка – символ возз’єднання чоловічого та жіночого, посилює інтуїцію.
  • Хрест – захист від темних сил, гармонія та духовне просвітлення.
  • Калина – безсмертя роду та довголіття сім’ї.
  • Ромашка – символ кохання та юності.
  • Мак несе у собі пам’ять народу. Якщо в родин був загиблий, на сорочках вишивали квіти маку.
  • Дуб ‒ вишиванка з дубовими гілочками була молодому хлопцеві чудодійним оберегом і джерелом життєдайної сили свого роду.
  • Поєднання дуба й калини на парубоцьких сорочках символізує надзвичайну силу й вічну красу.
  • Хміль ‒ молодість, веселощі, життєлюбство, невгамовна вдача та любов.
  • Виноград символізує радість створення сім’ї. Виноградна лоза ‒ життєва нива, де чоловік є сіячем, а жінка ‒ берегиня древа роду.
  • Ружа ‒ символ любові.

Вишиванка – це любов!

Любимо всіх українців: наших рідненьких захисників, які боронять Україну; волонтерів, які надають допомогу під обстрілами та рятують життя; всіх, хто тримає надійний тил і робить на своєму місці те, що він вміє найкраще, наближаючи Перемогу!

Вишивати – чекати!

Українці вишивають сорочки та чекають на повернення з фронту й полону найдорожчих, вишивають в очікуванні Перемоги.

Вишивати – вірити!

Віримо, що в країні наступить мир і всі українці повернуться до своїх рідних домівок.

Зі святом!

Слава Україні!

Слава нашим Захисникам!

Department of Public Relations