ІІІ Подільські філологічні читання

11 квітня 2025 року з ініціативи колективу кафедри української філології Хмельницького національного університету у співпраці із Департаментом освіти та науки Хмельницької міської ради відбулися щорічні ІІІ Подільські філологічні читання.

У заході взяли участь викладачі, студенти, вчителі та учні. До наукового обговорення сучасних проблем філології долучилося понад 170 здобувачів освіти із 19 освітніх закладів України:

  • Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського;
  • Житомирського державного університету імені Івана Франка;
  • Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка;
  • Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини;
  • Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії;
  • Хмельницького національного університету;
  • Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича;
  • Державного навчального закладу «Вище професійне училище № 11 м. Хмельницького»;
  • Державного навчального закладу «Хмельницький центр професійно-технічної освіти сфери послуг»;
  • Комунального закладу загальної середньої освіти «Гімназія № 28 імені В’ячеслава Чорновола Хмельницької міської ради»;
  • Комунального закладу загальної середньої освіти «Гімназія № 30 Хмельницької міської ради»;
  • Комунального закладу загальної середньої освіти «Ліцей № 11 Хмельницької міської ради»;
  • Комунального закладу загальної середньої освіти «Ліцей № 3 імені А. Мазура Хмельницької міської ради»;
  • Комунального закладу загальної середньої освіти «Ліцей № 5 Хмельницької міської ради»;
  • Комунального закладу загальної середньої освіти «Ліцей № 1 імені Володимира Красицького Хмельницької міської ради»;
  • Комунального закладу загальної середньої освіти «Ліцей № 17 Хмельницької міської ради»;
  • Комунального закладу загальної середньої освіти «Початкова школа № 5 Хмельницької міської ради»;
  • Стуфчинецького ліцею Лісогринівецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області;
  • Хмельницького приватного ліцею «Мої обрії».

На відкритті перед учасниками ІІІ Подільських філологічних читань з вітальним словом виступили:

  • Синюк Олег Миколайович, доктор технічних наук, професор, проректор з наукової роботи Хмельницького національного університету;
  • Петричко Ірина Петрівна – начальник відділу загальної середньої освіти Департаменту освіти та науки Хмельницької міської ради;
  • Подлевська Неля Володимирівна – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри слов’янської філології, декан гуманітарно-педагогічного факультету Хмельницького національного університету.

Розпочав пленарне засідання Янчишин Анатолій Миколайович – кандидат філологічних наук, доцент, завідувач кафедри української філології Хмельницького національного університету – доповіддю «Філологічні дисципліни у проєкції освітніх програм кафедри української філології Хмельницького національного університету», у якій було окреслено особливості та переваги навчання студентів-бакалаврів, які навчаються в ХНУ за спеціальностями А4 Середня освіта (Українська мова і література. Англійська мова та зарубіжна література) і В12 Філологія (Українська мова і література); і магістрів – А4 Середня освіта (Українська мова і література).

Богомолова Дарина, студентка спеціальності «Середня освіта. Українська мова і література» Хмельницького національного університету, виступила з доповіддю Функціонування фразеологізмів у народних казках «Фарбований шакал», «Яйце-райце», «Золоте яблуко», «Пані Метелиця»: семантика, структура, стилістичні особливості)» (науковий керівник – Ющишина Оксана Миколаївна, кандидат філологічних наук, доцент кафедри української філології Хмельницького національного університету).

Із доповіддю «Топос Проскурова в романі Ольги Саліпи «Брошка гімназистки» » виступила Приймак Софія–учениця 10-Б класу Комунального закладу загальної середньої освіти «Ліцей № 17 Хмельницької міської ради» (науковий керівник – Шпилюк Алла Миколаївна, вчителька української мови і літератури Комунального закладу загальної середньої освіти «Ліцей № 17 Хмельницької міської ради»).

Короткевич Софіяздобувачка першого (бакалаврського) рівня вищої освіти (ОПП «Філологія. Українська мова і література») гуманітарно-педагогічного факультету Хмельницького національного університету, презентувала учасникам заходу результати дослідження на тему «Пісенна творчість Анатолія Пасічника» (науковий керівник – Олійник Любов Валентинівна, кандидат філологічних наук, доцент кафедри української філології Хмельницького національного університету).

Про «Стан дієслова в текстах різних стилів: функції та виражальні можливості» розповіла у доповіді Трофименко Маріяздобувачка першого (бакалаврського) рівня вищої освіти (ОПП «Філологія. Українська мова і література») гуманітарно-педагогічного факультету Хмельницького національного університету (науковий керівник – Торчинський Михайло Миколайович, доктор філологічних наук, професор кафедри української філології Хмельницького національного університету).

Завершила пленарне засідання Приймак Інни Володимирівни – кандидат філологічних наук, доцент кафедри української філології Хмельницького національного університету, словами вдячності за багаторічну плідну співпрацю із закладами середньої загальної освіти м. Хмельницького.

Програма Подільських філологічних читань охоплювала понад 170 заявлених доповідей, тематика яких порушує актуальні питання українського і зарубіжного мовознавства, літературознавства та фольклористики. Було передбачено різні форми участі: очну, заочну та дистанційну.

Керівниками секції «Актуальні питання українського мовознавства» були Торчинський Михайло Миколайовичдоктор філологічних наук, професор кафедри української філології Хмельницького національного університету, та Гавриш Марія Михайлівна – кандидат філологічних наук, доцент кафедри української філології Хмельницького національного університету.

Серед доповідачів варто відзначити виступи:

  • Бабій Софії, учениці 10 класу Комунального закладу загальної середньої освіти «Ліцей №1 імені Володимира Красицького Хмельницької міської ради», «Можливості ШІ при вивченні української мови та літератури»;
  • Витак Світлани, здобувачки першого (бакалаврського) рівня вищої освіти (ОПП «Середня освіта (Українська мова та література)») гуманітарно-педагогічного факультету Хмельницького національного університету, «Варіантність відмінкових форм іменника при запереченні в українській мові ХVІІ ст. (на матеріалі поетичних творів)»;
  • Войталюк Мілани, учениці 9-І класу Комунального закладу загальної середньої освіти «Ліцей №17 Хмельницької міської ради», «Менюоніми закладів харчування міста Хмельницького: словотвірний аспект»;
  • Дзядзі Анастасії, здобувачки першого (бакалаврського) рівня вищої освіти (ОПП «Середня освіта (Українська мова та література)») гуманітарно-педагогічного факультету Хмельницького національного університету, «Етимологічні особливості українських власних особових імен»;
  • Коржук Олени, здобувачки першого (бакалаврського) рівня вищої освіти (ОПП «Філологія (Українська мова та література)») гуманітарно-педагогічного факультету Хмельницького національного університету, «Структурно-дериваційні особливості власних назв морів»;
  • Краснай Тетяни, здобувачки першого (бакалаврського) рівня вищої освіти (ОПП «Філологія (Українська мова та література)») гуманітарно-педагогічного факультету Хмельницького національного університету, «Функціонально-стилістичні особливості онімів у романі «Драбина» Євгенії Кузнєцової»;
  • Лоєвської Маргарити, учениці 9-Д класу Комунального закладу загальної середньої освіти «Ліцей №13 Хмельницької міської ради», «Використання інформаційно-комунікаційних технологій у процесі вивчення української мови»;
  • Лопатіної Маріни, учениці 9 класу Комунального закладу загальної середньої освіти «Ліцей №1 імені Володимира Красицького Хмельницької міської ради», «Молодіжний сленг як окрмемий пласт національної мови»;
  • Міщука Артема, учня 8 класу Комунального закладу загальної середньої освіти «Ліцей №1 імені Володимира Красицького Хмельницької міської ради», «Вплив російського вторгнення на індустрію українського подкастингу;
  • Островської Аліни, здобувачки першого (бакалаврського) рівня вищої освіти (ОПП «Середня освіта (Українська мова та література)») гуманітарно-педагогічного факультету Хмельницького національного університету, «Специфіка використання власних назв на позакласних заняттях»;
  • Подзерей Наталії, здобувачки першого (бакалаврського) рівня вищої освіти (ОПП «Середня освіта (Українська мова та література)») гуманітарно-педагогічного факультету Хмельницького національного університету, «Категорія відмінка прикметника в українській мові ХVІІ ст. (на матеріалі поетичних творів)»;
  • Сторожук Діани, здобувачки першого (бакалаврського) рівня вищої освіти (ОПП «Середня освіта (Українська мова та література)») гуманітарно-педагогічного факультету Хмельницького національного університету, «Особливості вивчення прикметника в закладах середньої і вищої школи»;
  • Христіної Дарини, учениці 11 класу Комунального закладу загальної середньої освіти «Гімназія №30 Хмельницької міської ради», «Семантика твірної основи лікарських рослин Хмельниччини»;
  • Цимбалюк Уляни, учениці 9 класу Комунального закладу загальної середньої освіти «Ліцей №7 Хмельницької міської ради», «Український мовленнєвий етикет (на прикладі художніх творів)»;
  • Чайкіної Анастасії, здобувачка першого (бакалаврського) рівня вищої освіти (ОПП «Середня освіта (Українська мова та література, англійська мова)») гуманітарно-педагогічного факультету Хмельницького національного університету, «Військові неологізми ХХІ століття».

Секцією «Проблемні питання українського і зарубіжного літературознавства та фольклористики» керували Приймак Інна Володимирівна – кандидат філологічних наук, доцент кафедри української філології Хмельницького національного університету, та Папушина Валентина Антонівна – доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри української філології Хмельницького національного університету.

Серед виступів секції можна виокремити доповіді:

  • Алєксєвої Валерії, учениці 10 класу Комунального закладу загальної середньої освіти «Ліцей № 1 імені Володимира Красицького Хмельницької міської ради», «Вітаїстичність як наскрізний життєствердний мотив  у воєнних поезіях Гліба Бабича»;
  • Барбосової Валерії, учениці 7 класу Комунального закладу загальної середньої освіти «Ліцей № 11 Хмельницької міської ради», «Українські письменники вустами сучасних співаків»;
  • Бахчиванжи Вероніки, здобувачки першого (бакалаврського) рівня вищої освіти (ОПП «Філологія. Українська мова та література») гуманітарно-педагогічного факультету Хмельницького національного університету, «Специфіка жанру фентезі у творчості Корнелії Функе»;
  • Беня Владислава, здобувача першого (бакалаврського) рівня вищої освіти (ОПП «Філологія. Українська мова та література») гуманітарно-педагогічного факультету Хмельницького національного університету, «Особливості поетики роману Оксани Забужко «Музей покинутих секретів»;
  • Воробйова Данила, учня 8 класу Комунального закладу загальної середньої освіти «Ліцей № 1 імені Володимира Красицького Хмельницької міської ради», «Образ дитини з розладами аутичного спектра в літературі»;
  • Гаврилюк Дарини, учениці 7 класу Комунального закладу загальної середньої освіти «Ліцей № 11 Хмельницької міської ради», «Особливості використання міфілогічних символів в українському мультиплікаційному фільмі «Мавка. Лісова пісня»»;
  • Гайковської Вероніки, учениці 10 класу Комунального закладу загальної середньої освіти «Ліцей № 5 Хмельницької міської ради», « «Свідчити або вижити»: біль і сподівання українців»;
  • Галкіної Анастасії, здобувачка першого (бакалаврського) рівня вищої освіти (ОПП «Середня освіта (Українська мова та література)») гуманітарно-педагогічного факультету Хмельницького національного університету, «Тема війни у поетичному доробку Ліни Костенко»;
  • Гербут Олександри, учениці 9-В класу Комунального закладу загальної середньої освіти «Гімназія № 28 імені В’ячеслава Чорновола Хмельницької міської ради», «Бібліотерапія під час війни. Література як одна із форм покращення ментального здоров’я дітей і підлітків»;
  • Заболотної Катерини та Ляшенка Гліба, учнів 3 курсу Державного навчального закладу «Вище професійне училище №11 м. Хмельницького», «Неоромантизм у творчості Лесі Українки: боротьба, віра та свобода духу»;
  • Казімірової Анни, учениці 9 класу Комунального закладу загальної середньої освіти «Гімназія № 30 Хмельницької міської ради», «Різноманіття світоглядних контрастів у романі-виховання Кетрін Патерсон «Міст у Терабітію»»;
  • Коваль Аліси, учениця 8 класу Комунального закладу загальної середньої освіти «Гімназія №30 Хмельницької міської ради», «Героїчне минуле Поділля: битви татар у народних легендах»;
  • Кунченко Софії, учениці 8 класу Комунального закладу загальної середньої освіти «Ліцей №1 імені Володимира Красицького Хмельницької міської ради», «Фольклор як ідеологічна основа спротиву українців у російсько-українській війні»;
  • Марчук Аполлінарії, учениці 8-Б класу Комунального закладу загальної середньої освіти «Ліцей № 11 Хмельницької міської ради», «Формування успіху як життєвого пріоритету особистості на прикладі роману Дж. Толкіна»;
  • Нагородної Богдани, здобувачки першого (бакалаврського) рівня вищої освіти (ОПП «Філологія. Українська мова та література») гуманітарно-педагогічного факультету Хмельницького національного університету, «Жанр фентезі у сучасному письменстві: від теорії до практики»;
  • Покидько Вікторії, здобувачки першого (бакалаврського) рівня вищої освіти (ОПП «Філологія. Українська мова та література») гуманітарно-педагогічного факультету Хмельницького національного університету, «Художня своєрідність сучасного роману-автобіографії на основі книги Мей Маск «Жінка, яка має план. Життя сповнене пригод, краси й успіху»)»;
  • Рудик Ірини, учениці 1 курсу Державного навчального закладу «Хмельницький центр професійно-технічної освіти сфери послуг», «Особливості хронотопу роману «Гра престолів» Джорджа Мартіна»;
  • Саврацькиї Марії, учениці 9 класу Комунального закладу загальної середньої освіти «Ліцей № 1 імені Володимира Красицького Хмельницької міської ради», «Закарпатські страви як культурний код українського народу (на прикладі твору Мирослава Дочинця «Лис»)»;
  • Янчишиної Дарини, учениці 9-Б класу Комунального закладу загальної середньої освіти «Ліцей № 3 імені А. Мазура Хмельницької міської ради», «9-Б класу Комунального закладу загальної середньої освіти «Ліцей № 3 імені А. Мазура Хмельницької міської ради»».

На згадку про захід учасники ІІІ Подільських філологічних читань ХНУ отримали брендоване печиво з логотипом кафедри української філології і сертифікати про участь.

Учасники ІІІ Подільських філологічних читань підкреслили важливість проведення заходу, особливо в умовах воєнного стану в Україні, та наголосили на потребі плекати любов до рідної мови, культури традицій та звичаїв, а також підтримувати науковий і творчий потенціал обдарованої української молоді. Матеріали заходу буде опубліковано в електронному збірнику наукових праць «Поділля. Філологічні студії».

Програма

Колектив кафедри української філології