РЕЗОЛЮЦІЇ ВСЕУКРАЇНСЬКОГО КРУГЛОГО СТОЛУ

14-16 ЛИСТОПАДА 2014 РОКУ У ХМЕЛЬНИЦЬКОМУ НАЦІОНАЛЬНОМУ УНІВЕРСИТЕТІ СТУДЕНТСЬКА РАДА, ЗА УЧАСТЮ ВМГО «НАЦІОНАЛЬНИЙ СТУДЕНТСЬКИЙ СОЮЗ», ПРОВЕЛА ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ КРУГЛИЙ СТІЛ “Реалії впровадження Закону України «Про вищу освіту»: студентський погляд».

На круглий стіл з’їхались біля 90 студентських урядовців з 38 вищих навчальних закладів 17 областей України.

Учасників круглого столу привітав та побажав плідної праці ректор університету д.т.н., проф. Скиба М.Є.

Першого дня на робочому засіданні круглого столу обговорювались реалії і імплементація Закону України «Про вищу освіту»; другого дня – ст.40 Закону України «Про вищу освіту», а саме, студентське самоврядування ВНЗ; третього дня – розглядались пропозиції та затверджувалась Резолюція круглого столу.

РЕЗОЛЮЦІЇ
ВСЕУКРАЇНСЬКОГО КРУГЛОГО СТОЛУ
“Реалії впровадження Закону України “Про вищу освіту”: студентський погляд”
Khmelnytskyi National University
14-16 листопада 2014 р.

1. Вивчили законодавче забезпечення роботи студентських організацій вищих навчальних закладів (далі ВНЗ) України.

2. Дослідили проблемні аспекти реалізації окремих правових норм нового Закону України «Про вищу освіту»:

– фінансування органу студентського самоврядування (далі ОСС);

– обрання та звільнення із посади проректора зі студентських питань ВНЗ;

– механізм погодження зі студентськими організаціями виключення чи поновлення студента, переведення його на державну чи контрактну форму навчання.

3. Розробили механізм вирішення проблемних аспектів реалізації окремих правових норм нової редакції Закону України «Про вищу освіту» від 19 січня 2010 року:

– фінансування органу студентського самоврядування;

– обрання на звільнення з посади проректора зі студентських питань ВНЗ;

– механізм погодження зі студентськими організаціями виключення чи поновлення студента, переведення його на державну чи контрактну форму навчання.

1. Фінансування органу студентського самоврядування.

Рекомендувати Міністерству освіти і науки України прийняти нормативно-правовий акт щодо визначення механізмів фінансування діяльності ОСС.

Учасники робочої групи вважають, що доцільно було б:

1) для цільового використання коштів відкрити субрахунок на банківському рахунку ВНЗ для діяльності ОСС;

2) внести до посадової інструкції головного бухгалтера або заступника головного бухгалтера про обов’язки ведення бухгалтерського обліку коштів ОСС;

3) кошти призначені для фінансування діяльності ОСС можуть бути витрачені на:

– наукову діяльність студентів – не менше 30 %;

– спортивно-оздоровчу роботу;

– підвищення культурної освіти студентів та організацію масових заходів;

– інформаційну діяльність;

– матеріально-технічне забезпечення ОСС.

4) фінансова діяльність ОСС повинна контролюватись контрольно-ревізійною комісією. Неменше ніж 50% контрольно-ревізійної комісії повинні складати представники студентства, що обираються загальною конференцією студентів ВНЗ;

5) голова ОСС звітує про використання отриманих коштів на загальній конференції студентів ВНЗ.

2. Обрання та звільнення з посади проректора зі студентських питань ВНЗ.

Призначення проректора зі студентських питань ВНЗ здійснюється:

1) кандидатура на дану посаду повинна мати досвід роботи в даній сфері;

2) співбесіда з представниками ОСС;

3) запропонована кандидатура повинна представити план роботи.

Рекомендації щодо звільнення проректора зі студентських питань ВНЗ:

1) члени вченої ради від ОСС визнають роботу проректора зі студентських питань ВНЗ незадовільною.

3. Механізм погодження зі студентськими організаціями виключення чи поновлення студента, переведення його на державну чи контрактну форму навчання.

– рекомендації щодо виключення чи поновлення студента, переведення його на державну чи контрактну форму навчання відбувається виключно за погодженням із головою ОСС;

– на зборах студентського самоврядування голова подає на розгляд кандидатуру студента, де розглядають дану ситуацію, та спілкуються із даним студентом. Після цього ОСС, шляхом голосування, приймає рішення погодити чи не погодити;

– за даними голосування складається протокол, який підписує голова студентського самоврядування. Протокол передається адміністрації ВНЗ.

РЕЗОЛЮЦІЯ СЕКЦІЇ № 2
«Громадський сектор та студентське самоврядування як складова розвитку українського суспільства»

Ми, учасники міжнародної студентської конференції «Студентське самоврядування як складова розвитку українського суспільства», секції«Громадський сектор та студентське самоврядування як складова розвитку українського суспільства», виокремили ряд проблем та пропонуємо такі шляхи їх вирішення:

Міністерству освіти і науки України:

– законодавчо забезпечити входження представників студентського самоврядування в акредитаційні комісії. Пропонуємо, щоб ці представники ОСС, обов’язково були студентами, магістрантами, а також їх повноваження діяли лише на регіональному рівні;

– для педагогів вищих навчальних закладів в яких навчаються діти з особливими потребами впровадити тренінги, метою яких є навчання специфіки роботи з даною категорією та підвищення рівня толерантності;

– розробити всеукраїнську програму з популяризації здорового способу життя з залученням ОСС;

– указом ввести загально обов’язкову «Першу лекцію про ОСС».

Вищим навчальним закладам:

– сприяти забезпеченню участі представників ОСС у проектах за для обміну досвідом;

– надати технічне та матеріальне забезпечення ОСС на основі закону №1798 – IV.

Об’єднанням та ОСС:

– проводити анкетування рівня якості надання освітніх послуг;

– проведення щорічного опитування з метою визначення рівня толерантності та терпимості в студентському середовищі;

– систематично проводити акції підтримки здорового способу життя.

Молодіжним об’єднанням та ОСС з метою популяризації серед студентської молоді організовувати комплекс заходів, обов’язковими має бути: «Перша лекція про ОСС», анкетування з метою моніторингу рівня ефективності діяльності ОСС.

Рекомендуємо з метою підвищення професіоналізму членам студентського самоврядування активно брати участь у зовнішніх школах самоврядування, як на рівні ВНЗ так і на рівні міста, області, країни та вводити інноваційні технології навчання (Бар-кепм, табори для активістів студентського самоврядування).

РЕЗОЛЮЦІЯ СЕКЦІЇ № 3
«Впливу органів студентського самоврядування на якість освіти в контексті впровадження Болонської декларації»

Аналізуючи основні вимоги Болонської декларації, що була підписана міністром освіти і науки України у 2005 році, та враховуючи міжнародний досвід учасниками секційного засідання були визначені пріоритетні напрями щодо впровадження засад даної декларації

1. Інформування студіюючої молоді:

– рекомендувати органам студентського самоврядування у вищих навчальних закладах України проводити широку роз’яснювальну роботу щодо основних засад Болонської декларації;

– органам студентського самоврядування спільно із адміністрацією доцільно розробити інформаційні листівки щодо особливостей системи навчання та оцінювання знань в межах ВНЗ.

2. Якість освіти:

– нагальна необхідність створення незалежного центру оцінювання якості надання освітніх послуг вищими навчальними закладами освіти в Україні, на кшталт Європейського реєстру4 агенцій із забезпечення якості (EQAR). Українську агенцію доцільно розмежувати за напрямами підготовки майбутніх фахівців – педагогічний, технічний, економічний, аграрний, медичний тощо;

– запровадити або вдосконалити практику використання механізму «зворотнього зв’язку» (від студента до викладача), по завершенню викладання певної дисципліни. Рекомендувати всеукраїнським студентським представницьким об’єднанням розробити типову анкету для виявлення переваг та слабких сторін викладання( зміст та форма) навчальних дисциплін.

3. Мобільність студентів:

– рекомендувати Міністерству освіти і науки України напрацювати та оприлюднити нормативну базу щодо реалізації механізмів академічної мобільності студентів у країні;

– рекомендувати Департаменту вищої освіти МОН України привести у відповідність навчальні програми та навчальні плани і вишах держави в межах фахової підготовки за освітнім напрямом;

– вищим навчальним закладам налагоджувати співпрацю із навчальними закладами закордону.

РЕЗОЛЮЦІЯ СЕКЦІЇ № 4
«Роль міжнародних студентських освітніх програм у розвитку органів студентського самоврядування»

У розвитку студентського самоврядування роль міжнародних студентських освітніх програм має наступні позитивні аспекти:

– Для студентів:

1. Покращення мови.

2. Можливість жити в новому освітньому середовищі.

3. Саморозвиток.

4. Вища кваліфікація.

5. Якісні знання.

6. Перейняття досвіду.

7. Нові друзі.

8. Поширення і представлення української культури у світі.

– Для держави:

1. Підготовка кваліфікованих кадрів.

2. Інвестиції.

3. Партнерство.

4. Кооперації.

5. Покращення туризму.

6. Пошук потенційних партнерів для співпраці.

7. Формування позитивного бренду держави на міжнародній арені.

Серед основних недоліків у проведенні міжнародних програм можна зазначити наступні:

1. «Візова» проблема, недостатнє фінансове забезпечення у проведенні міжнародних програм, відсутність державної підтримки.

2. Низький рівень поінформованості, погане планування.

3. Мовна проблема.

4. Страждає навчання.

5. Недостатня співпраця між ОСС, ненадійність програм.

6. Відсутність психологічної адаптації.

Врахувавши як позитивні та негативні аспекти, просимо звернути увагу на наступні пропозиції, що дозволять удосконалити систему проведення міжнародних освітніх програм:

1. Підписання відповідних угод між університетами для спрощення візових питань, виділення суми коштів із кошторису ВНЗ, вдосконалення нормативно-правової бази.

2. Розробити єдиний реєстр міжнародних програм, створити інформаційну розсилку, зобов’язати ВНЗ поінформувати кожен факультет, креативність подання інформації.

3. Вдосконалити викладання іноземних мов у ВНЗ.

4. Лобіювання захисту прав студента на «розумний» термін здачі заліково-екзаменаційної сесії, провести відповідну «роботу» з викладачами.

5. Спільні проекти / заходи, активізувати використання інформаційних ресурсів ОСС, провести маркетингове дослідження та підготувати «чорний список» міжнародних програм, які не дотримуються контрактів.

6. Зобов’язати організаторів проводити тренінги, стажування, анкетування учасників перед від’їздом та після приїзду.

Також ми створили анкету для рейтингу міжнародних програм (анкета додається).

Висновки:

Студентське самоврядування, як прояв демократичного ладу держави, має зайняти активну позицію у європейському інтеграційному процесі, сприяти налагодженню міжнародних зв’язків України, підтримувати міжнародні обміни студентів.

У європейських країнах органи студентського самоврядування перебувають у рівноправних партнерських стосунках з адміністрацією навчальних закладів, що лише починає запроваджуватися в Україні.

Студентське самоврядування потрібно молоді, що навчається у ВНЗ, тому що це – практична школа для тих, хто бажає пробувати себе у ролі керівника, адміністратора, лідера. Але для цього необхідно залучати активістів наших вузів до участі у міжнародних студентських конференціях, присвячених проблемам студентського самоврядування, брати участь у міжнародних програмах обміну досвідом у сфері студентського самоврядування. Актуальним також є проведення тематичних круглих столів і видання інформаційних матеріалів.

Учасниками конференції прийнято рішення:

1. Ухвалити дану резолюцію.

2. Розіслати дану резолюцію до відповідних установ, управлінь та організацій, які можуть вплинути на процес вирішення вищезазначених проблем.

3. Представникам органів студентського самоврядування, що присутні на даній конференції, лобіювати вищезазначені пропозиції щодо вирішення проблем перед адміністраціями своїх ВНЗ.

Студентська рада університету