У ХНУ ВІДЗНАЧИЛИ ВСЕСВІТНІЙ ДЕНЬ НАУКИ В ІМ’Я РОЗВИТКУ І МИРУ

В рамках проекту TEMPUS-IV кафедра соціальної роботи і соціальної педагогіки та кафедра менеджменту відзначили Всесвітній день науки широким залученням студентів до обговорення сучасних наукових проблем.

10 листопада міжнародна громадськість відзначала Всесвітній день науки в ім’я розвитку і миру. У всьому світі проходили наукові дискусії – що може запропонувати сучасна наука для того, щоб зберегти мир на Землі і забезпечити сталий розвиток суспільств та економік. Долучились до цього обговорення і науковці та студентство нашого університету. 9 і 11 листопада пройшли цікаві наукові дискусії за результатами реалізації міжнародного проекту 543873-TEMPUS-1-2013-1-DE-TEMPUS-JPCR «Підготовка педагогів і освітніх менеджерів до роботи з гетерогенними групами і організаціями», до яких безпосередньо долучилось студентство.

Так, 9 листопада в Компетентнісному центрі ХНУ відбулася відеоконференція за участі викладачів кафедри менеджменту і студентів з Київським інститутом вищої школи ім. Б Грінченка при Національній Академії педагогічних наук України в рамках обміну інформацією та досвідом з учасниками проектів TEMPUS. Київський університет ім. Бориса Грінченка протягом 2013-2016 рр. реалізовував проект TEMPUS IV 2013-2016 «Еducation for leadership, intelligence and talent encouraging» (ELITE). 9 листопада наукове співтовариство Міжнародного консорціуму, створеного для реалізації цього проекту (5 європейських університетів і 10 українських) обмінювався інформацією про результати реалізації проекту в країнах – учасницях консорціуму на Міжнародній науково-практичній конференції «Університет і лідерство». Завдяки технічним можливостям Компетентнісного центру представники ХНУ могли брати участь в цій конференції в режимі on-line.

Перед початком відеоконференції директор Компетентнісного центру ХНУ д.е.н., проф. Стадник Валентина Василівна коротко проінформувала слухачів про результати проекту 543873-TEMPUS-1-2013-1-DE-TEMPUS-JPCR «Підготовка педагогів і освітніх менеджерів до роботи з гетерогенними групами і організаціями» і підкреслила, що Хмельницький національний університет також може бути зарахований до лідерів в освітньому просторі України – і не тільки в області інформатизації навчального процесу, а й у сфері розвитку рівня його інклюзивності.

Участь у відеоконференції дала змогу слухачам вивчити досвід інших університетів в реалізації міжнародних проектів. На конференції були представлені цікаві доповіді про те, який вплив результати проекту надали на розвиток вузів – учасників консорціуму. Учасники відео конференції мали можливість порівняти підходи до впровадження результатів реалізації проектів в різних університетах, взяти участь в науковій дискусії, поділитися власним досвідом.

Примітно, що до участі у відеоконференції були залучені студенти ХНУ (гр. МР-14-1), які вивчають дисципліну «Менеджмент», (тема «Лідерство»). Участь студентів у роботі наукового форуму такого високого рівня стала важливим доповненням до існуючих форм надання навчальної інформації, оскільки дала змогу студентам на власні очі побачити сучасних лідерів – лідерів університетської освіти, лідерів громадської думки і лідерів бізнесу – і послухати їхні виступи про те, як втілювати в життя найсміливіші проекти, як вести за собою однодумців і переконувати тих, хто чинить опір прогресивним змінам . Це послужить їм хорошою мотивацією для розвитку навичок лідерства – вже в процесі навчання в університеті.

Завдяки технічним можливостям Компетентнісного центру ХНУ передбачається в подальшому практикувати участь викладачів і в інших міжнародних наукових конференціях, в тому числі і зарубіжних.

11 листопада завдяки об’єднаним зусиллям кафедри менеджменту та кафедри соціальної роботи і соціальної педагогіки, які залучили до наукових слухань студентів відповідних спеціальностей, відбувся розширений науково-практичний семінар «Стратегічні пріоритети розвитку інклюзії в освітньому просторі Хмельниччини». Він став завершальним етапом реалізації проекту 543873-TEMPUS-1-2013-1-DE-TEMPUS-JPCR «Підготовка педагогів і освітніх менеджерів до роботи з гетерогенними групами і організаціями». У його роботі взяли активну участь не лише науковці університету, а й керівники (освітні менеджери) різних освітянських закладів м. Хмельницького.

Із вступним словом «Від інклюзивної освіти – до інклюзивного суспільства» – перед учасниками семінару виступила директор Компетентнісного центру освітнього менеджменту і міжнародних освітніх програм ХНУ д.е.н., проф. Стадник Валентина Василівна.

Завідувач кафедри соціальної роботи і соціальної педагогіки, д.п.н., проф. Романовська Людмила Іванівна у своїй доповіді навела вражаючі результати соціальних досліджень, здійснених кафедрою в рамках проекту у школах Хмельницької області. Вони підтверджують нагальність потреби розвитку інклюзивної освіти в регіоні і майбутні соціальні педагоги мають безпосередньо долучитись до цього процесу.

Про стратегічні орієнтири діяльності Центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді з особливими освітніми потребами розповіла присутнім Мельник Наталя Валентинівна, заступник директора Хмельницького обласного центру соціальних служб для сім”ї, дітей та молоді.

Питання стратегії перебудови освітнього простору в регіоні висвітлила у своїй доповіді Марисюк Алла Андріївна – головний спеціаліст відділу загальної середньої та дошкільної освіти управління освітньої діяльності та організаційного забезпечення Департаменту освіти і науки Хмельницької обласної державної адміністрації.

Цікавою і повчальною була розповідь Зимак Наталії Олегівни, завідувача медико-генетичної консультації, керівника проекту Міжнародного консорціуму США «Спектр порушень фетального алкогольного синдрому» – про важливість поєднання зусиль психологів, медиків і педагогів у забезпеченні якості освіти в інклюзивному середовищі. Студенти особливо гостро реагували на приклади, які наводила у своїй доповіді Наталя Олегівна, розповідаючи про генетичні відхилення у розвитку дітей, зачатих у алкогольному сп’янінні.

Про труднощі, які виникають перед освітніми менеджерами у зв’язку із недосконалістю нормативно-правового забезпечення розвитку інклюзивної освіти в Україні розповіла к.е.н., доцент кафедри менеджменту Томаля Тетяна Станіславівна.

Про особливості і перспективи розвитку організаційних форм розбудови інклюзивного освітнього середовища розповіла к.е.н., ст. викладач кафедри економіки, менеджменту і адміністрування Мукомела-Михалець Вікторія Олегівна.

Викликала зацікавлення у слухачів і доповідь к.е.н., доцента кафедри менеджменту Гавловської Наталії Іванівни – про фінансові аспекти розвитку інклюзивного освітнього простору.

Про перспективи використання унікальної технічної апаратури, що дозволяє отримувати якісні освітні послуги студентам з обмеженими фізичними можливостями для поліпшення сприйняття навчальної інформації і розвитку інклюзивного освітнього середовища в ХНУ розповів учасникам відеоконференції ІТ-менеджер проекту, доцент кафедри економіки підприємств і підприємництва Михальчик Сергій Олександрович. Ця найсучасніша апаратура отримана ХНУ в якості технічної допомоги від Європейської комісії за проектом ТЕМПУС-4.

Ці та інші доповіді учасників семінару були змістовними, насиченими цікавими прикладами, доносили до слухачів нові факти і спонукали до дій.

Загалом, за результатами відзначення Всесвітнього дня «Наука для миру і розвитку» в Хмельницькому національному університеті можна стверджувати, що безпосереднє залучення студентів до наукових дискусій дає їм змогу відчути усю важливість проблем, які досліджуються в рамках міжнародних проектів. Водночас це формує підґрунтя для активної участі молоді у вирішенні таких проблем, які хвилюють суспільство.

Стадник В. В.,
доктор економічних наук,
професор кафедри менеджменту ХНУ