Традиційна базова педагогічна освіта, яку отримують здобувачі освіти, не може забезпечити на все життя викладача знаннями та навичками, необхідними йому для ефективного виконування функціональних обов’язків.
Освіта педагогів у системі підвищення кваліфікації – це кадри, що володіють високим рівнем професійної культури, виконують важливу роль у суспільстві. Додаткова педагогічна освіта дорослих передбачає провадження діяльності зі збереження, розвитку, модернізації системи підвищення кваліфікації педагогічних кадрів, яка забезпечує розвиток і вдосконалення всіх професійних компетенцій викладача.
Для успішної педагогічної діяльності в сучасних умовах переходу на нові стандарти освіти викладачеві польської мови необхідно постійно підвищувати рівень свого професійного розвитку. В умовах сьогодення викладачеві необхідно прагнути змін, породжувати їх, приймати самостійні рішення і бути відповідальним за них. Підвищуючи свій професійний рівень, педагог зобов’язаний пам’ятати: навчання – це процес, який триває все життя. Підвищення кваліфікації педагогів пов’язано з переглядом раніше вивчених фактів, понять, закономірностей, які обумовлені розвитком науки, появою нових наукових концепцій тощо. Протягом 27 вересня–30 вересня 2023 року доцент кафедри слов’янської філології Оксана Ранюк реалізовувала програму академічної мобільності (відповідно до наказу №136-КП «Про направлення науково-педагогічного працівника для виконання програми академічної мобільності» від 25.09.2023 р. по ХНУ), взявши участь у стаціонарному навчанні на міжнародних курсах підвищення кваліфікації «Nauczyciel polonijny u źródła» у Варшаві, організованому Центром удосконалення розвитку польської освіти за кордоном (ORPEG, Польща) для викладачів і вчителів польської мови.
Заявку на участь у курсах подали вчителі та викладачі з різних куточків світу, зокрема були присутні представники полонійних організацій з Великої Британії, Об’єднаних Арабських Еміратів, України, Норвегії, Нідерландів, Німеччини, Ірландії, Швеції.
Упродовж чотирьох днів спікерами було розроблену насичену програму, пов`язану не лише з вивченням польської мови та літератури, а й з мотивацією до педагогічної діяльності.
До програми курсів входили заняття на таку тематику:
1.Organizacja pracy w szkole polonijnej, zarządzanie zespołem i motywacja do pracy;
2.Zajęcia aktywizujące i integrujące zespół klasowy poprzez taniec;
3.Praca z tekstem literackim na lekcjach języka polskiego jako odziedziczowego. Startegie, techniki, gry i zabawy jezykowe;
4.Na spontanie czy planowanie? Jak ciekawie uczyć gramatyki i leksyki na lekcjach języka polskiego oraz języka polskiego jako obcego?
5.Projekcja filmu «Historia Jednej Zbrodni»;
6.Budowania poczucia tożsamości narodowej w szkole polonijnej – motywacja do nauki poprzez gry historyczne;
7.Muzeum Powstania Warszawskiego wykład i lekcja muzealna;
8.Od Ja do My – budowanie dobrostanu nauczyciela w obszarze indywidualnym i przestrzeni grupowej.
Щира подяка Центру удосконалення розвитку польської освіти за кордоном (ORPEG, Польща) за можливість бути учасником методичних навчань «Nauczyciel polonijny u źródła», високий рівень організації, неймовірну атмосферу на заняттях та нові знайомства, а також Хмельницькому національному університету за можливість реалізації програми академічної мобільності та набуття нових професійних компетентностей доцентом кафедри слов’янської філології.
Отримані знання та набуті компетентності будуть використані викладачем Оксаною Ранюк у викладанні методичних дисциплін з польської філології та лінгводидактики в освітній діяльності ХНУ (на ОПП: «Середня освіта (Мови і літератури (польська, українська))», «Польська мова і література, друга мова – англійська», «Філологія. Слов’янські мови та літератури (переклад включно), перша – польська»), зокрема, під час викладання дисциплін «Сучасна польська мова», «Розмовний практикум з польської мови», «Методика навчання польської мови», «Методика викладання польської мови і літератури у ЗВО», а також з’явилася можливість співпраці з представниками різних закладів освіти світу, які брали участь у стаціонарному навчанні.
Інформація кафедри слов’янської філології